Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2021

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ Λ., ΓΕΩΡΓΙΟΥ Μ., ΔΟΥΜΑ Ε., ΜΑΣΤΡΩΜΑΝΩΛΗ Ε., ΜΠΑΚΑΛΗ Α., ΝΑΚΗ Χ., ΣΤΑΣΙΝΟΣ Π., ΧΑΤΖΗΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Π., ΚΟΣΣΥΒΑ Ε., ΔΑΝΙΑ Α.

Εργαστήριο Αθλητικής Παιδαγωγικής και Διδακτικής Φυσικής Αγωγής, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Εισαγωγή: Στον καιρό του Covid-19, το μάθημα της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) υπέστη έντονους κλυδωνισμούς, με τους εκπαιδευτικούς να προβληματίζονται έντονα για το μέλλον της διδασκαλίας. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η ανάδειξη των εμπειριών των εκπαιδευτικών σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν στη διδασκαλία της ΦΑ κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας.

Μέθοδος: Συμμετείχαν οκτώ εν ενεργεία εκπαιδευτικοί ΦΑ, από σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να καταγράψουν τα βιώματά τους από τη διδασκαλία του μαθήματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας και βάσει αυτών να καταθέσουν προτάσεις ενίσχυσης της ετοιμότητάς τους να διαχειρίζονται εκπαιδευτικές κρίσεις. Για την επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ανάλυση περιεχομένου.

Αποτελέσματα: Προέκυψαν τέσσερα θέματα: (α) κοινωνική αποστασιοποίηση, (β) αναπροσδιορισμός αναλυτικού προγράμματος (γ) ψηφιακός εγγραμματισμός, (δ) σύγχρονα μοντέλα διδασκαλίας και μάθησης. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι εκπαιδευτικοί αναγκάστηκαν να εφαρμόσουν υγειονομικά πρωτόκολλα που αν και συρρίκνωναν το χρόνο μαθήματος, οδήγησαν σε επιλογές δραστηριοτήτων που βασίζονταν στην εξατομικευμένη μάθηση. Ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες των ψηφιακών τάξεων, αναζήτησαν ευκαιρίες αλληλο-επιμόρφωσης και ανταλλαγής υλικού, προκειμένου μέσω των ηλεκτρονικών τάξεων να συντηρήσουν την ψυχική ευεξία των μαθητών και να ενδυναμώσουν το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή σε νέες μορφές άσκησης. Ως συνέπεια, επήλθε ένας άτυπος ανασχεδιασμός της διδακτέας ύλης και μία εναλλακτική ιεράρχηση θεματικών ενοτήτων. Η ανάγκη υιοθέτησης μοντέλων υβριδικής-μικτής μάθησης συσπείρωσε τους εκπαιδευτικούς εντός διαδικτυακών κοινοτήτων μάθησης.

Συζήτηση/Συμπεράσματα: Η παρούσα έρευνα ανέδειξε την ανάγκη για συντονισμό των εκπαιδευτικών προς την κατεύθυνση ενσωμάτωσης καινοτομιών στη διδασκαλία και μάθηση της ΦΑ κατά τα πρότυπα του 21ου αιώνα (1). Η παροχή υποστήριξης και πόρων φορείς εκπαιδευτικής πολιτικής, καθώς και η δημιουργία ευκαιριών επαγγελματικής ανάπτυξης εντός κοινοτήτων μάθησης (2) έχει εξέχουσα σημασία.

Βιβλιογραφία

1. Mercier K, Centeio E, Garn A, Erwin H, Marttinen R, Foley J. Physical education teachers’ experiences with remote instruction during the initial phase of the COVID-19 pandemic. J Teach Phys Educ. 2021; 40(2):337–42.

2. Lave J, Wenger E. Legitimate peripheral participation in communities of practice. In: Supporting Lifelong Learning. Routledge; 2001: 121–36.

Ανακοίνωση στο 6ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ «Γεφυρώνοντας την έρευνα με την πράξη. Προπόνηση-Απόδοση-Υγεία», Αθήνα, 25-27 Ιουνίου 2021

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.